پیک سبک باران

إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّی ۖ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

پیک سبک باران

إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّی ۖ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

دلنوشته های آرش نوری

۲ مطلب در دی ۱۳۸۹ ثبت شده است

ساعت یازده و ربع بود که کلاس تعطیل شد و من وسایلم رو سریع جمع کردم و  داشتم آماده ی بیرون رفتن از کلاس می شدم که جلوی در کلاس یکی از هم کلاسیهام که اتفاقا خانم بود و اتفاقا ظاهر نامناسبی داشت و موهاش روی مقنعه اش رو گرفته بود ، جلوم رو گرفت ، گفت : ببخشید آقای ... می تونم چند دقیقه وقتتون رو بگیرم ؟ ما هم تف به ریا سرمون رو انداختیم پایین و زل زدیم به کف زمین که خواهش می کنم بفرمایید، اما نمی دونم چرا دوباره گفت ببخشید آقای .. منم دوباره گفتم بفرمایید ولی یه دفعه دیدم هی داره نزدیک تر می شه و خودش رو به زور می خواد ببرِ زیر چشمای من ، منم که دیدم اگه همینطوری پیش بره طرف خیلی صمیمی میشه و . . . ابروهام رو گره زدم و یه نیم نگاه کردم بهش و گفتم بفرمایید ، اون خانم نسبتا چیز (محترم ) گفت فلان مسئله رو که . . . منم بعد از این همه کش و قوس  با شناخت قبلی که از اون داشتم ماجرا رو فهمیدم و دو تا جواب بهشون دادم ، اول اینکه برید از استاد بپرسید دوم اینکه خیلی از خانمها جواب این سوال رو بلدن چرا از من می پرسید ؟ و این شد که ما شدیم نماد غرور در کلاس و از قضا چون شکل بسیجیها هم بودیم دیگه کسی نگفت که فلانی مغرورِ ، همه می گفتن بسیجیها مغرورند . و بعد از اون هم دیگه نه اون خانم و هیچ خانم دیگه ای از من سوالی نپرسید و من اون ماجرا رو فراموش کرده بودم که چند وقت پیش توی وبلاگ یک نظر ( شما بخونید کامنت ) گذاشته بودن که آره شما بسیجیها خیلی مغرورید و حتی حاضر نیستید به هم  سلام بدید ( البته منظور از به هم رو شما می دونید )  ... و یه سری چیزای دیگه (البته این کامنت به بوسیله ی دستان توانمند مدیریت وبلاگ حذف شد و کسی اون رو ندید . ) که من نا خودآگاه ذهنم رفت سراغ اون موضوع و تازه فهمیدم چه خبره ، تازه فهمیدم منظور از غرور که اونا می گن یعنی چی ؟ غرور یعنی اینکه به نا محرم نگاه نکنی ،  تازه فهمیدم غرور یعنی اینکه بدون ضرورت با نامحرم صحبت نکنی ، غرور یعنی اینکه مثل بعضی ها ( شما بخونید خیلی ها ) شماره ی صدتا از حوریان زشت سیرت در گوش ات نباشه . حالا من افتخار می کنم که مغرورم و  خدا رو  روزی هزار بار شکر می کنم که من مغرورم .اصلا منو با آدمای متواضع چیکار . همون آدمای متواضعی که هزار بار در برابر نامحرم کرنش می کنند تا شاید یه نفر نگاهشون کنه ، آدمای متواضعی که اینقدر سرکلاس تیکه می اندازن تا مثلا  . . .

اما دلم واسه اونا می سوزه ، اونایی که نمی دونن این آدمای متواضع چی دربارشون فکر می کنن و پشت سرشون توی جمع های دوستانه چی می گن، که این محیط مقدس تر از این حرف هاست  که من گوشه ای از اون رو براتون بگم .

آره من مغرورم و به غرورم افتخار می کنم چون حالا فهمیدم که غرور در اینجا یعنی عفت .

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۸۹ ، ۱۴:۲۸
آرش نوری

چند روز پیش بود که در وبلاگ یکی از دوستان مطلبی را می خواندم که راجع به نقد یه فیلم طنز داخلی بود ، بعد رفتم سراغ نظرات وبلاگ و اونا رو یکی یکی مرور کردم ، یه نظر توجه منو خیلی به خودش جلب کرد ، اگر درست یادم مونده باشه این طور نوشته بود که « اگر جلوی شما آدمای ریش دار رو نگیری از صبح تا شب توی تلویزیون روضه پخش می کنید و .... »

البته من با اون مطلب و این نظر کاری ندارم و این قضیه رو به عنوان مصداقی از نوعی تفکر خاص که امروزه  در جامعه مشاهده می کنیم ، در اینجا ذکر کردم ، طرز تفکری که در پی ایجاد نوعی بد بینی و خشک نشان دادن افراد مذهبی است و ریش نشانه ای برای افراد مذهبی جامعه است .

خیلی دوست داشتم که در این مطلب به ریشه های این تفکر بپردازم و تا حدی که توانایی داشتم به بررسی جریانی که در پی القای روشنفکری ( بخوانید کوته فکری – البته در اینجا _) در افراد جامعه بخصوص قشر دانشگاهی آن هشتندئ بپردازم  اما ترجیح دادم در این مطلب کمی در مورد ریش صحبت کنم . ( اینکه روشنفکران چه کسانی هستند و افراد کوته فکری که روشنفکری رو تقلید کورکورانه از غرب و کنار گذاشتن احکام اسلام می دانند چه فرقی با ۀنها دارند رو شما بهتر از بنده می دونید.)

اول باید این موضوع رو تبیین کنم که چرا ریش را نشانه ای برای افراد مذهبی می دانند و آیا واقعا تمام دین وایمان  آدمها به ریششان بستگی دارد ؟

در ابتدا باید عرض کنم که هیچکدام از مراجع فعلی تراشیدن ریش رو جایز نمی دانند ، بنابراین تراشیدن ریش عمل حرامی است و زمانی این امر اهمیت پیدا می کند که به این نکته توجه داشته باشیم که این عمل کاملاً آشکار است ، پس کسی که ریش خود را می تراشد عمل حرامی را آشکارا انجام داده است و به همین خاطر است که اکثریت علما این افراد را عادل نمی دانند و حتی برخی آنها را فاسق به شمار می آورند ( منظور اصطلاح فقهی عادل و فاسق است .)

و اما این نکته که آیا تمام افرادی که ریش دارند ، مسلمان کاملند و عاری از اشتباهند ، پر واضح است که این طور نیست ، اما می توان گفت تمام افرادی که احکام اسلامی را کاملاً رعایت می کنند ریش خود را نمی زنند .

البته منظور بنده این نیست که افراد بی ریش تماماً افراد بی دین و فاجری هستند ، خیر ، شخصاً افراد زیادی رو می شناسم که انسان های بسیار سالم و پاکی هستند اما غالباً یا به دلیل نا آگاهی و یا به خاطر جوی که در آن قرار گرفته اند ، این کار را انجام داده اند ، جوی که امروز بخصوص در فضای دانشگاه زیاد مشاهده می شود ، از برخوردهای برخی اساتید گرفته تا گوش و کنایه های برخی از دانشجویان و نگاههای معنی دار برخی از مرم .

اما نگرانی و تأسف ما نه به خاطر چند رفتار سبک و نگاه خاص است که ما مدعی ادامه ی راه کسانی هستیم که در راه حفظ دین خود از جان و مال و خانواده ی خود گذشتند ، بلکه درد ما از این است که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی بلایی یر سر افراد جامعه ما آورده است که رعایت ابتدایی ترین احکام اسلامی را عقب ماندگی و تحجر و افراد مؤمن را امّل می خوانند. و ایا در جامعه ای که در آن ابتدایی ترین شعائر اسلامی مورد تمسخر قرار می گیرند ،آیا می توان به پیاده کردن  دستوراتی مانند عدالت و امر به معروف و نهی از منکر فکر کرد ؟ و حال اگر کشور خودمان را بعد از انقلاب با دیگر کشورها که اکثراً محو تفکرات سکولار هستن مقایسه کنیم ، مثل بهشت است در مقابل جهنم و این یعنی : الهم عجل لویک الفرج  

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۸۹ ، ۱۴:۲۶
آرش نوری